Tuesday, September 11, 2007
فراخوان مقاله
دريافت گواهي حضور
Tuesday, September 4, 2007
كاشت حلزون
كاشت حلزون چيست ؟
كاشت حلزون چند كاناله يك وسيله الكترونيكي پيشرفته است كه حس شنوايي را از طريق تحريك عصب شنوايي به افراد مبتلا به نقص شنوايي حسي - عصبي شديد تا عميق ؛ با حداقل سن 12 ماه ؛ باز ميگرداند.
شرايط كانديد شدن براي عمل كاشت حلزون چيست؟
يك -سن 18 ماه يا بيشتر
دو - افت شنوايي عميق دو طرفه
سه - عدم استفاده مطلوب از سمعك و يا ديگر وسايل كمك شنوايي
پنج - انگيزش بالا و داشتن انتظارات معقول
شش - شركت در برنامه هاي آموزشي تربيت شنوايي با تكيه برمهارتهاي شنيداري و گفتاري
چه عواملي در تعيين كانديداتوري فرد مورد نياز است ؟
ارزيابي هاي پيش از كانديداتوري عبارتند از :
يك - ارزيابي هاي شنوايي شناسي
دو - استفاده آزمايشي از سمعك
سه - معاينات پزشكي
چهار - مشاوره روانشناسي
يك -افزايش آگاهي از اصوات محيطي
دو - بهبود شناسايي اصوات گفتاري
سه -توليد و افزايش مهارتهاي لبخواني
اگرچه سطح موفقيت يك فرد نمي تواند قابل پيش بيني باشد ؛ اما استفاده دراز مدت از توانبخشي شنوايي ميتواند سبب بالا بردن موفقيت گردد. ضمنا بايد ياد آور شد كه سودمندي كاشت حلزون در ميان دريافت كنندگان متفاوت است
عمل كاشت حلزون چگونه عملي است و عوامل خطر كدامند؟
عمل جراحي براي كاشت اجزاي داخلي دستگاه در حدود سه ساعت طول ميكشد و معمولا طي يك مرحله انجام ميشود . براي هر عمل جراحي ؛ خطرات بالقوه اي وجود دارد كه آگاهي از آنها مهم مي باشد. در اين ميان عوارض جانبي مختصري براي دريافت كنندگان كاشت حلزون گزارش شده است
بعد از عمل چه مراحلي لازم است؟
قسمتهاي خارجي كاشت شده ؛ 4-6 هفته بعداز عمل متصل ميگردند و سيستم كاشت شده بر اساس نيازهاي هر فرد برنامه ريزي ميشود. آموزشهاي تربيت شنوايي تا زمان حصول نتيجه از وسيله كاشت بايد ادامه يابد
پنج - انتقال دهنده اصوات ديجيتالي را از طزيق پوست به انتقال دهنده داخلي ارسال ميكند
شش - قسمتهاي داخلي دستگاه ؛ اصوات ديجيتالي رابه اصوات الكتريكي تبديل ميكند
هفت - سيگنالهاي الكتريكي از طريق الكترودهاي دستگاه به فيبرهاي عصبي منتقل ميشود
هشت - سينگلهاي منتقل شده از طريق عصب شنوايي به مغز انتقال مي يابد
Sunday, August 19, 2007
قصه گوئی بچه ها
قصه گفتن بچه ها به اندازه قصه شنیدن آنها مهم است. چرا که گفتن قصه
ایجاد مینماید و طوری باعث تماس با شنونده میشود که کمتر تجارب زبانی ديگر میتوانند ايجاد كنند
قصه گوئی بچه ها باعث میشود که
آنها به بازده زبانی بیشتری تشویق شوند
زبان را با واژه های تشریحی بکار بگیرند
از خود دیالوگهای بیانی بسازند
صداهای مختلفی را بکار گرفته و تولید کنند
حرکات فیزیکی انجام دهند
از تغییرات در تن استفاده کنند
ایده های خویش را در افکار جداگانه ابراز کنند
ایده ها را به ترتیب قرار دهند
کلمات مناسب عملکردی را بکار بگیرند
در نتیجه به منظور تقویت بیان بچه ها هنگام مشاوره با والدین میتوان از قصه گوئی به عنوان یک
روش یاد کرد
كاوه رضانيا - آسيب شناس گفتار و زبان
آینده حرفه گفتار درمانی
By Patricia R.Cole
مقاله حاضر توسط خانم دکتر کول مسئول مرکز اختلالات گفتار-زبان و یادگیری در ایالت تگزاس در چند سال پيش در نشریه انجمن گفتار و شنوائي آمريكا به چاپ رسیده است . نویسنده نظراتش را در باره آینده حرفه گفتار درمانی و شنوائی اظهار میدارد و اهداف و پیشنهاداتی را برای بهبود این حرفه ارائه میدهد
As we who deliver services get caught up in out day-to-day professional obligations, we rarely take the time to define clearely where we believe our profssion should be
five or 10 years from now. We may state some idealistic goals or identify some current conditions we want changed, but we have not, individually and collectively,
clearly stated our goals and agreed to take the necessary actions to achieve them. In this paper Dr.Cole shares her thoughts on where she wants the profession of speech-language pathology be 10 years from now and how she thinks we could get there. "someone is gong to set our goals and take the actions that will lead our profession into the future. We can be that someone, or we can do nothing and leave our future in the hands of others."
In talking with our colleagues around the country, I hear many comments about the position our profession should hold,. We want it to be "an autonomous profession," "recognized as experts in communication disorders," "allowed to make final decisions about our services." "treated and paied like top-notch professionals," and"included in third-party payment policies." I suggest that speech-language pathologists and audiologists have set the goal of moving from a supportive role into a primary role in the human services delivery system. What does it mean?
The author believes that the speech-language pathology and audiology profession is a part of a large human service delivery system. That system includes those services which provide people with opportunities for growth and participation so that they can take part in society in whatever manner their capabilities and motivations permit. From our professional perspective, the most important componenets of the system are public and private education programs, medical and social services, and rehabilitation programs. Dr.Cole belives that the human services delivery system consists of a few professions in primary roles and many professionals and technical groups in supportive roles and contributions of both of those services are important to the success of the system. Finally there are several major decisions for change that the author suggests so our profession could achieve a primary-profession status in the
human services delivery system : . 1. We must rise the education/training requirements beyond two years of graduate study because it is not sufficient to cover the amount of information about normal and disordered communication, and the technology available in service delivery.
2. We must encourage and recognize specialization by some
Practitioners in our field. While the general practioner will have an important role,
We need specialists to expand our knowledge and skills to provide services to those with unusual and complex disorders.
3. We must encourage and support research and dedicate ours-
elves in applying current knowedge in our daily practice.
4. As practioners we must assume greater responsibility for be
coming decision makers in our work settings. This requires that we understand the goals of our employing agencies and we become more assetive and skillful in demonstrating that our services are essentionals in meeting those goals.
5. We must be more willing to take risks. When
Our opinions are thoughtful, reasonable and in the best interest of patients, we must be assertive in our efforts to influence patient management.
6. We must assume greater responsibility for influencing laws
And policies that control much of our practice. We must take initiative in making things happen for us , rather than letting things happen to us because of our own being neglect.
فرستنده: کاوه رضانیا- آسیب شناس گفتار و زبان 19/5/1386
Sunday, July 29, 2007
روز استقلال فيزيوتراپي
مراسم از حوالي ساعت هفت بعدازظهر در جمع كارشناسان فيزيوتراپي كه تعداد آن ها با خانواده ها به بيش از سيصد نفر مي رسيد ،آغاز شد . مسئولين مربوط از دانشگاه علوم پزشكي، نظام پزشكي ، بيمه خدمات درماني و انجمن فيزيوتراپي مطالب خود را بيان داشتند ، برنامه هاي موسيقي ، نمايشي و پذيرائي در ميان برنامه ها اجراشد ؛ همچنين ياد وخاطره آقاي دكتر محمدرضا علويان قوانيني مؤسس دانشكده فيزيوتراپي دانشگاه علوم پزشكي شيراز در حضور خانواده ايشان گرامي داشته شد
درقسمت دوم برنامه به فيزيوتراپ هاي نمونه از طرف دستگاه هاي مختلف هديه و لوح يادبود اعطا شد و نيز گزارش فعاليت هاي اجرائي و مالي انجمن در سال گذشته ارائه شد و در نهايت براي تركيب هيأت مديره در سال آتي رأي گيري به عمل آمد و اعضاء مشخص شدند
در مجموع برنامه جالبي بود . اين گونه مراسم به دوستان انسجام و اعتبار بيشتري مي دهد و حل مسائل و مشكلات حرفه اي را تسهيل مي كند . نا گفته نماند دو شركت آويژه درمان و سروش صبح سپيد به عنوان اسپانسر ، قسمت عمده هزينه هاي مالي مراسم را به عهده داشتند
اميد است با همت همكاران محترم آسيب شناس گفتار و زبان ، برنامه هاي مشابهي در آينده در انجمن گفتار درماني فارس نيز صورت پذيرد . انشاء الله
عليرضا حسيني فرزاد
Wednesday, July 25, 2007
آيا مي دانيد كه؟
هفت صد هزار ايراني ( يك درصد جمعيت ) لكنت زبان دارند
پسران ،سه تا چهار برابر دختران ، مبتلا به لكنت زبان هستند
تقريبا" پنج درصد كودكان ، حداقل يك دوره شش ماهه گفتار ناروان ( لكنت زبان ) را تجربه مي كنند ، كه سه چهارم تا پايان دوره كودكي بهبود مي يابند و درصد كمي از آن ها در يك دوره طولاني تر ، لكنتشان باقي مي ماند
مطالعات مهيج جديد در حوزه هاي ژنتيك ، نورو فيزيولوژي ، رشد كودك و پويائي خانواده ، افق هائي را در بيان علل لكنت زبان روشن ساخته است . بر اساس نتايج بدست آمده ، ما مي توانيم پيشرفت هاي شگرفي در پيشگيري از لكنت در كودكان خردسال ، پيش رو داشته باشيم
مطالعات نشان مي دهد كه هوش و قدرت سازگاري افراد مبتلا به لكنت زبان معادل هوش و سازگاري افراد غير لكنتي مي باشد
افراد مبتلا به لكنت زبان خودآگاهي مناسبي نسبت به لكنت خويش دارند و اغلب اين ناتواني در تعيين شغل انتخابي فرد ، تأثير مي گذارد
براي افراد لكنتي هيچ علاج معجزه آساي فوري وجود ندارد
لكنت در سنين نوجواني و جواني به يك مشكل دشوار و مستحكم ، تبديل مي شود
ترجمه آزاد از سايت بنياد لكنت آمريكا
عليرضا حسيني فرزاد
Monday, July 23, 2007
هفت شيوه براي درمان كودكان مبتلا به لكنت زبان
compiled by Barry Guitar, Ph.D. and Edward G. Conture, Ph.D.
1. Speak with your child in an unhurried way, pausing frequently. Wait a few seconds after your child finishes speaking before you begin to speak. Your own slow, relaxed speech will be far more effective than any criticism or advice such as "slow down" or "try it again slowly."
2. Reduce the number of questions you ask your child. Children speak more freely if they are expressing their own ideas rather than answering an adult's questions. Instead of asking questions, simply comment on what your child has said, thereby letting him know you heard him.
3. Use your facial expressions and other body language to convey to your child that you are listening to the content of her message and not to how she's talking.
4. Set aside a few minutes at a regular time each day when you can give your undivided attention to your child. During this time, let the child choose what he would like to do. Let him direct you in activities and decide himself whether to talk or not. When you talk during this special time, use slow, calm, and relaxed speech, with plenty of pauses. This quiet, calm time can be a confidence-builder for younger children, letting them know that a parent enjoys their company. As the child gets older, it can be a time when the child feels comfortable talking about his feelings and experiences with a parent.
5. Help all members of the family learn to take turns talking and listening. Children, especially those who stutter, find it much easier to talk when there are few interruptions and they have the listeners' attention.
6. Observe the way you interact with your child. Try to increase those times that give your child the message that you are listening to her and she has plenty of time to talk. Try to decrease criticisms, rapid speech patterns, interruptions, and questions.
7. Above all, convey that you accept your child as he is. The most powerful force will be your support of him, whether he stutters or not.
Sunday, July 15, 2007
بنياد لكنت امريكا
Monday, July 9, 2007
پيشرفت گفتاري پس از كاشت حلزون
ريحانه اميني - گلاره الفتي سال چهارم گفتار درمانی
مقدمه : سابقه كاشت حلزون به سال 1989 ميرسد. ارزيابي دوره اي انجام كاشت حلزون و وسايل كمك شنوايي به منظور دستيابي يك ملاك جهت انتخاب افراد كانديدا كاشت حلزون لازم به نظر مي رسيد.
هدف از مطالعه ما ارزيابي ميزان كم شنوايي جهت اكتساب معيار مناسب براي انجام كاشت حلزون است كه اين كار از طريق مقايسه تواناييهاي درك گفتار در افرادي كه از وسايل كمك شنوايي استفاده مي كنند و افرادي كه حلزون 22 كاناله مدل نوكلئوس و پردازشگري با طيف وسيع گفتاري دارند، انجام گرفت. هدف دیگر مطالعه تاثير سن كاشت روي درك گفتاري_ شنيداري، توليد و فهم گفتار بچه هاي كاشت حلزون بود.
مواد و روش ها:
هشتاد و سه نفر داراي وسايل كمك شنوايي دو طرفه با كم شنوايي عميق مادرزادي، كه ميانگين آستانه تن خالص در سطح شنوايي آنها 90دسي بل يا بيشتر بود به چهار گروه 1و2و3و4 كه آستانه تن خالص همراه با وسيله كمكي آن ها و مهارت هاي درك شنيداريشان نظير هم بود تقسيم شدند. ضوابط چهار گروه در جدول يك خلاصه مي شود.
چهل و سه تن از افراد مبتلا به كم شنوايي عميق مادرزادي كه كاشت حلزون در آن ها بين 2 تا 14 سالگي انجام گرفت به سه گروه سني تقسيم شده بودند. _ گروه 1: تعداد 17 نفر 5-2 ساله / گروه 2: تعداد 14 نفر 9 -5 ساله / گروه 3: تعداد 12 نفر 14-9 ساله
قبل از انجام كاشت ، هر كودك حداقل براي 11 ماه از وسيله كمك شنوايي استفاده كرده بود، همه بچه ها يك آموزش گفتار به روش شفاهي- شنيداري را كسب كردند. و همه آن ها از سيستم حلزوني 22 كاناله و سيستم گفتاردرمان و شنوايي سنج استفاده مي كردند . اديومتري گفتار بواسطه آزمون تك سيلابي شناختي گاتينگر براي كودكان به عنوان آزمون مجموعه باز در اتاق ضد صوت انجام مي گيرد.
جدول 1 طبقه بندي كم شنوايي عميق:
،روه يك:كم شنوايي 90 تا 100 دسي بل در فركانس 500 تا 4000 هرتز -پاسخ هاي شنوايي با استفاده از سمعك در فركانس هاي 500 تا 4000 هرتز حداقل 40 تا 60 دسي بل -شناخت همه ويژگي هاي عروضي (آهنگ، تاكيد و نواخت) و آوا شناسي كامل. -فراگيري زبان از طريق شنيدن ممكن است.
گروه دو :كم شنوايي 100 تا 110 دسي بل در فركانس 500 تا 2000 يا 3000 هرتز -پاسخ هاي شنوايي با استفاده از سمعك در فركانس هاي از 500 تا 3000 هرتز حداقل 50 تا 60 دسي بل . شناخت همه مشخصه هاي عروضي، حروف صدادار و برخي از حروف بي صدا. فراگيري زبان از طريق شنيدن به كمك لب خواني و روش هاي لمسي ممكن است.
گروه سه : كم شنوايي بيش از 100 دسي بل در فركانس كمتر از 1000 هرتز. -باقيمانده شنوايي ضعيف بوده و با وسايل كمك شنوايي در فركانس 500 تا 1000 هرتز با حداقل 70 تا 90 دسي بل انجام مي شود. - شناخت بخش هاي آهنگين ، فراگيري زبان از طريق ديدن و شنيدن (لب خواني و روش هاي لمسي).
گروه چهار : كم شنوايي كمتر از 100 دسي بل در فركانس 500 هرتز. هيچگونه باقيمانده شنوايي توسط وسايل كمكي وجود ندارد. فراگيري زبان از طريق ديدن و شنيدن (لب خواني و متد لمسي) ممكن است.
اين تست بعد از حداقل 2 سال و حداكثر 8 سال استفاده از وسايل كمك شنوايي انجام شد. در گروه كاشت حلزون اين تست بين دو تا سه سال پس از استفاده از كاشت حلزون انجام شد. تحليل طيف نگاري نمونه هاي گفتاري خودبخودي در سيستم ضبط دي . ا . تي ثبت ميشود. نمونه هاي گفتاري در صورت امكان قبل يا بعد از كاشت حلزون بدست آمده بودند. افراد بايستي 30 كلمه از آزمون لغات تك سيلابي گاتينگر را بخواند كه از كودكان زير 7 سال بوسيله تصاوير اين آزمون گرفته مي شود.بعلاوه نمونه هاي خودبخودي كه در بالا گفته شد استفاده مي شود. قابليت فهم گفتاري بواسطه دانش آموختگان فارغ التحصيل ارزيابي مي شود كه با گفتار افراد آسيب ديده شنوايي مشابهت ندارد.
نتايج :
اول: اديومتري گفتاري در افراد داراي وسايل كمك شنوايي : نتايج تست فهم گفتار كودكان در 65 دسي بل براي افراد داراي سمعك در گروه يك، 42/5 درصد درك تك سيلابي با محدوده ي بين 10 تا 70 درصد بود0 در گروه دو حداقل فهم گفتار 5/3درصد شناخت لغات تك سيلابي در 65 دسي بل اس . پي . ال اندازه گيري شده وجود داشت. در گروه هاي2 و 3 هيچ گونه فهم گفتار مشاهده نشد.
دوم : اديومتري گفتاري در افراد كاشت حلزون: در گروه كاشت حلزون بهترين نتايج در كوچكترين گروه كاشت يعني رده ي سني 2 تا 5 سال با فهم گفتار 4/56 درصد شناخت كلمات تك سيلابي در 65 دسي بل اس . پي . ال با محدوده ي بين0 درصد تا 90 درصد يافت شد. دو كودك از اين گروه دريافت شنيداري كمي با سيستم كاشت حلزون داشتند. در گروه دوم يعني انجام كاشت كاملا" ناشنوا و بدون تكلم بودند،(زير گروه چهار در گروه دوم يعني انجام كاشت بين 5 تا 9 سال فهم 3/30 درصد تشخيص كلمات تك سيلابي در65 دسي بل اس . پي . ال با محدوده ي بين 0 تا 60 درصد شناخت كلمات تك سيلابي بود. در گروه سوم يعني انجام كاشت بين 9 تا 14 سال فهم گفتار 8/5 درصد شناخت لغات تك سيلابي در 65 دسي بل اس . پي . ال بود. فقط دو كودك در اين گروه تحت آزمون شناختي-گفتاري مجموعه ي باز قرار گرفتند . اين دو كودك قبل از انجام كاشت در گروه دو از افراد داراي سمعك با پيشرفت گفتاري نسبتا" خوب طبقه بندي شده بودند. ده كودك ديگر در اين گروه قبل از عمل در گروه 3 و 4 قرار گرفته بودند. مطالعه روي (6كودك از گروه3) افراد كاشت حلزون پيشرفت قابل توجهي در فهم گفتار بعد از 5 سال نشان نمي داد. اكثر بچه ها در اين گروه از پروتز حلزون به طور منظم استفاده نمي كردند،در مقابل اكثر كودكان گروه1و2 از بچه هاي كاشت به طور منظم ازآن استفاده می كردند.
سوم : تحليل طيف نگار : كوچكترين گروه كاشت حلزون "رده ي سني 2 تا 5 سال" و گروه يك استفاده كننده از سمعك به طور نرمال قادر به تقليد دقيق سازه هاي گفتاري آهنگين و موزون مادران يا درمانگرانشان بودند. در زير گروه دو از افراد داراي سمعك تقليد كودكان از صداي مادرشان داراي سازه ي خوب آهنگين، نواختي و در بعضي از موارد توليدي بودند. اين امر موجب گرديد كه براي اين كودكان پيشرفت در فراگيري زبان اساسي شنيداري به كمك لب خواني و روش هاي لمس ممكن شود، در مقابل گروه3 و 4 از افراد داراي سمعك (در سن نه تا چهارده سال) داراي منحني مونوتن بدون تقليد سازه هاي آهنگين و موزون بودند. در تكلم تركيب واكه ها نسبتا" طولاني است و اغلب واكه هاي طبيعي نسبتا" زايد وجود دارند . در اين گروه بزرگتر شواهد طيف نگاري در بزرگترين گروه (نه تا چهارده سال) پس از 3 تا 4 سال بعد كاشت حلزون تغييري در صداي باقيمانده مونوتن نشان نمي دهد و در طرز گفتار طول واكه ها به اندازه تحرك نيست. 4) فهم گفتار : نتايج مقدماتي فهم گفتار در گروه يك از افراد داراي سمعك و كوچكترين گروه از كودكان كاشت حلزون يعني (2تا5 سال) شصت تا نود درصد بود. فهم گفتار در گروه3 و 4 از افراد داراي سمعك و بزرگترين گروه كاشت حلزون يعني گروه 3 كمتر 40 درصد بود. در گروه دو از افراد داراي سمعك و گروه 2 از افراد كاشت حلزون يك محدوده وسيع از فهم گفتار بين 30 تا 90 درصد يافت شد. درك ما بدين گونه بود كه در اين گروه ها اين نتايج در كنار مهارت هاي شنيداري با قابليت خواندن و نوشتن خوب يا بد به هم مربوطند. نتيجه گيري كلي: نتايج بررسي اخير در كودكان كم شنوايي عميق و مادرزادي با سيستم كاشت حلزون 22 كاناله به وضوح اين حقيقت را به اثبات مي رساند كه توانايي هاي درك گفتاري در كوچك ترين كودكان كاشت در مقايسه با دو گروه بزرگ تر بهترين نتايج را در پي داشت. بعلاوه گروه (2 تا 5 سال) فهم گفتار مقدماتي خوبي داشتند و در تحليل طيف نگاري مي توانستند دقيقا" ويژگي هاي عروضي مانند فركانس پايه، آهنگ، نواخت، تاكيد و پاياني واكه هاي تحريكات درمانگر را تقليد كنند. در مقابل گروه سني نه تا چهارده سال كاشت حلزون شده 3 سال بعد از انجام عمل نه تنها در حداقل مهارت هاي تقليد از ويژگي هاي عروضي گفتار بلكه در تحليل طيف نگار نيز پيشرفت نشان دادند. همچنين در اين گروه حداقل شناخت كلمه اي با استفاده از مجموعه باز در دو كودك از 12 كودك مشاهده شد. كاشت حلزون كودكان كم شنوايي عميق مادرزادي بايد قبل از 6 سالگي انجام مي گرفت.
به علاوه اين موضوع به روشني اين نكته را اثبات مي كند كه كودكان گروه كم شنوايي عميق مادرزادي بايدبه 3 يا 4 زير گروه تقسيم مي شدند كه به موارد ذيل بستگي دارد: يك) آستانه صوت خالص بدون وسيله كمك شنوايي. دو) آستانه صوت خالص بدون وسيله كمك شنوايي (سمعك). سه) توجه به مهارت هاي درك شنيداري آنها بعد از استفاده از توانبخشي شفاهي- شنيداري توسط وسيله كمك شنوايي با تمديد مدت زمان استفاده از آن از شش ماه به دوازده ماه. زير گروه يك در مهارت هاي درك شنيداري، تحليل طيف نگار در توليد گفتار و در تست فهم مقدماتي گفتار نسبتا نتايج يكساني را با بهترين گروه كاشت يك نشان داد. نتايج مثبت در گروه يك به كشف بموقع كم شنوايي عميق، استفاده مناسب از وسايل كمك شنوايي دو طرفه و شروع هم زمان برنامه آموزشي شفاهي- شنيداري و حمايت خانواده بستگي داشت. تاكنون زير گروه يك با كم شنوايي عميق هيچگونه تقاضايي براي انجام كاشت نداشته است.